Friday, November 9, 2012

BuDu..

Budu ialah sejenis makanan /sos/pekasam yang diperbuat dari ikan bilis.
Terkenal dengan keenakkannya,ia merupakan makanan tradional yang agak fofular di Malaysia ni..

Ramai yang malu nak ngaku yang dey all jenis pelahap makan budu..escpecially yg datang2 dari kampung cam aku ..pastu kerja kat bandar like KL ni..uwerkkk..x payah nak hipokrit sangatlaaa..

 Bagi yang x biasa memakannya... menganggap budu ni x beri khasiat..yela kan..secara kasarnya memangla x nampak coz bahan yang digunakan untuk hasilkan budu ni terdiri dari ikan2 dan garam (maybe) lepas tu diperap..

Mungkin hasil perapan tu boleh menghasilakan bakteria..tu pasal orang cakap makanan ni x sihat..
Owh proses yang detail aku x sure la..coz aku tau makan je ...hehehe..


Tapi disebabkan x puas hati dengan sesetengah orang yang berpendapat bahawa budu ni busuk la, xde khasiatla...masin dan sebagainya...maka aku ringankan jari jemari ku untuk GOOGLE ramuan.bahan dan khasiat budu ni kepada pemakannya.

Betul x kalau aku cakap, jika BuDU ni merbahaya pada kesihatan,kenapa tiada larangan penjualan terhadap produk ni??ka  ..kan..kan..

So anyone yang nak tau kisah asal usul budu ni bolehla ke http://ms.wikipedia.org/wiki/Budu
Baca sendiri boleh? x kuasa mak nak tulis..kui3...



slurpppppp....nasi panas + petai


No comments:

hi!

welcome to ma veloq..tqvm..
dengar boleh,pecaya jangan!:p..

Pages

Powered By Blogger